Bookmaker en casino BetCity heeft een fikse boete ontvangen van €400.000 van de Kansspelautoriteit voor het versturen van reclame naar jongvolwassenen. Het is het vijfde legale online casino dat bestraft wordt voor deze overtreding door de toezichthouder. Net als TOTO, bet365 en Jack’s beging BetCity deze overtreding en kreeg dezelfde boete. De periode waarin BetCity de overtreding beging was van 8 oktober 2021 tot en met 16 maart 2022. Volgens het boetebesluit moest BetCity informatie verstrekken over welke reclame-uitingen er zijn verstuurd naar spelers jonger dan 24 jaar oud. Het zou gaan om 18 actieve en 18 voormalige spelers.
Leeftijd spelers
BetCity moest ook het aantal jongvolwassen spelers delen dat was geregistreerd tijdens deze periode, evenals het aantal e-mails dat werd gestuurd naar deze spelers. Het besluit vermeldt echter niet hoeveel dit er waren.
Reclame was ongericht
De reclame-e-mails die zijn verstuurd, bevatten informatie over bonussen en het aanbod van BetCity. Hoewel de spelers geen gebruik konden maken van deze bonussen, noemt de Kansspelautoriteit het onacceptabel dat jongvolwassenen deze e-mails ontvingen, omdat deze groep juist beschermd moet worden tegen de risico’s van online gokken.
Reactie Betcity
BetCity werd gevraagd om hun zienswijze te geven, maar het bedrijf gaf een vergelijkbare uitleg als de eerder beboete gokbedrijven. BetCity ontkent niet dat ze e-mails hebben verstuurd naar jongvolwassenen, maar stelt dat de reclamemails niet specifiek gericht waren op jongvolwassenen, maar slechts gericht waren aan deze groep. Het bedrijf dacht, net als de andere casino’s die eerder een boete kregen, dat dit was toegestaan.
Toelichting door de KSA
De reactie van de KSA luide ongeveer als volgt: Het is voor kansspelaanbieders bij wet verboden om reclame te maken die gericht is op jongvolwassenen. De Kansspelautoriteit ziet er scherp op toe dat deze regels worden nageleefd en benadrukt met de vier sancties die zijn opgelegd hoe belangrijk het is om kwetsbare doelgroepen te beschermen. Betent heeft uitgelegd dat deze bepaling zou betekenen dat het niet is toegestaan om reclame voor online kansspelen te maken gericht op kinderen, maar dat algemene reclameberichten aan kinderen wel zouden zijn toegestaan, ongeacht of zij mogen deelnemen aan kansspelen. De Kansspelautoriteit is het echter niet eens met deze uitleg en handhaaft strikt het verbod op gerichte reclame naar jongvolwassenen om hen te beschermen tegen de gevaren van online kansspelen.